Näin Tampere-talossa uudistettiin palkkausjärjestelmä: ”Osaaminen synnyttää elämyksiä”

Hyvä asiakaskokemus ei synny vain upeista puitteista. Se syntyy henkilöstön osaamisen, intohimon ja luovuuden ylläpitämisestä. Näin uskoo Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.
Kuvat: Tampere-talo

Hyvä asiakaskokemus ei synny vain upeista puitteista. Se syntyy henkilöstön osaamisen, intohimon ja luovuuden ylläpitämisestä. Näin uskoo Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

”Tampere-talossa henkilöstö on kaikki mitä meillä on. Vaikka talon puitteet ovat upeat, ensisijaisesti henkilöstö kuitenkin luo asiakkaalle unohtumattomia elämyksiä”, Ahokas sanoo.

Tampere-talo uudisti palkkausjärjestelmänsä vuonna 2015 pitääkseen kiinni innovatiivisista osaajistaan. Tavoitteiksi asetettiin läpinäkyvyys ja oikeudenmukaisuus.

Selvitä palkitsemisen tavoitteet ja lähtökohdat

Tampere-talo on Pohjoismaiden suurin konsertti- ja kongressikeskus, jonka omistaa Tampereen kaupunki. Tampere-talossa työskentelee noin 65 kokopäiväistä työntekijää. Talossa on sen reilun 26 toimintavuoden aikana vieraillut yli 7,4 miljoonaa vierasta.

”Palkkausjärjestelmän oikeudenmukaisuus on tärkeä osa-alue hyvää henkilöstöhallintoa. Syy investoinnille on yksinkertainen: henkilöstömme luo elämyksiä yli 7 miljoonalle kävijällemme. Siten myös meidän on panostettava henkilöstöömme”, Ahokas sanoo.

Palkkausjärjestelmän läpinäkyvyys ja oikeudenmukaisuus varmistettiin yhdessä Mandatum Lifen Innova Palveluiden sekä oman henkilöstön voimin. Uusi palkkausjärjestelmä huomioi sekä henkilön työsuorituksen että tehtävien vaativuuden, jotka on arvioitu Palkkavaaka-työkalulla. Työsuorituksen arviointia varten Tampere-talolle kehitettiin oma järjestelmänsä, johon työryhmä kokosi arvioitavaksi nimenomaan Tampere-talon toiminnan kannalta oleellisia asioita.

Paulina Ahokas pitää oikeudenmukaisen palkkausjärjestelmäuudistuksen lähtökohtana henkilöstön osallistamista siihen. Ottamalla mukaan erilaisilla taustoilla olevaa henkilöstöä saatiin palkkausjärjestelmäuudistuksen projektiryhmään paljon erilaista osaamista.

”Henkilöstön kesken käyty keskustelu palkkausjärjestelmästä oli todella hyödyllinen. Tietoisuus palkkauksesta ja sen perusteista kasvaa, kun pääsee itse osallistumaan. Siksi uusi palkkausjärjestelmä sai positiivisen vastaanoton”, Ahokas sanoo.

Luo toimintamalli, joka kestää muutoksia

Tällä hetkellä Tampere-talon uusi palkkausjärjestelmä on aktiivisesti käytössä. Jokaisessa kehityskeskustelussa käydään läpi järjestelmään liittyvä työsuorituksen arviointi. Myös vaativuuden arviointeja on tarkistettu tarvittaessa esimerkiksi organisaatiouudistukseen liittyvien tehtävämuutosten yhteydessä. Palkkausjärjestelmä siis elää toimintaympäristön muutosten mukana.

Vastaavaan palkkausuudistukseen lähtijälle Paulina Ahokas antaa kaksi vinkkiä:

”Luo malli, joka kestää muutoksia. Toinen olennainen asia on, että henkilöstö saa nimetä edustajansa uudistusta valmistelevaan työryhmään. Työnantajan pitää sitoutua viemään palkkausjärjestelmäuudistuksen perusteella paljastuvia asioita eteenpäin.”

Jaa artikkeli