Kasvuyrityksen 5 askelta vaikuttavaan palkitsemiseen

Palkitseminen ja palkka

Terveyttä ei voi ostaa, mielenrauhaa ja taloudellista turvaa voi

Arjen riskit

Johda itseäsi paremmin – 9 vinkkiä

Itseohjautuva johtaja saa aikaan tuloksia riittävällä työpanoksella, omasta hyvinvoinnistaan tinkimättä. Johtaminen edellyttää ennen kaikkea itsekuria ja pitkäjänteisyyttä.

magazine-main

1. Ymmärrä liiketoimintaa

Esimiehen on osattava katsoa lukujen taakse ja ymmärrettävä, mihin kaikkeen hän voi omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Kirkasta itsellesi, mitkä tekemiset lisäävät yrityksen kustannuksia. Mieti, miten voit tiimeinesi vaikuttaa myynnin ja kannattavuuden kehittymiseen.

Kurkista aika ajoin liiketoimintasi tulevaisuuteen. Miten tulevat muutokset näkyvät omalla vastuualueellasi? Olisiko niiden takia syytä tehdä jotain toisin?

2. Kirkasta tavoitteesi

Yritysten strategiset tavoitteet ovat isoja, eivätkä ne ohjaa yksittäisen työntekijän arjen valintoja. Se on jokaisen tehtävä itse.

Aseta itse itsellesi sopivan kokoisia tavoitteita joka päivä, mutta ole myös valmis muuttamaan niitä. Uskalla myös haastaa omaa esimiestäsi ja miettiä, mitä sinulle asetetut tavoitteet tarkoittavat jokapäiväisessä työssä.

3. Tunnista osaamisesi

Merkitse kalenteriin oman toiminnan kehittämiseen tarvittava aika. Pohdi mitä tehdään mutta myös miten tehdään. Toimintatavat ovat osa yhtiön kulttuuria – niitä eivät kilpailijat pysty kopioimaan.

Laajenna käsitystäsi osaamisesta. Ammattitaidon lisäksi osaaminen on järjestelmien ja verkostojen hallintaa, yhteistyö- ja viestintätaitoja sekä kykyä ja halua opiskella jatkuvasti ja oppia uusia asioita.

4. Haasta ajatuksiasi

Erityisesti kiireessä toimimme usein automaattivaihteella. Olisiko ongelmaan olemassa muukin ratkaisu kuin se ensimmäiseksi mieleen juolahtava? 

5. Kehitä itseäsi

70/20/10-mallin mukaisesti aikuisen ihmisen oppimisesta 70 prosenttia tapahtuu työtä tekemällä, 20 prosenttia oivaltamalla (reflektio ja palaute) ja 10 prosenttia koulutuksissa.
 
Oppia voi siis muuallakin kuin kursseilla. Ilmoittaudu rohkeasti mukaan projekteihin, jotka eivät ole sinulle aihealueeltaan tuttuja tai pysähdy pohdiskelemaan omia tekemisiäsi. Pyydä palautetta kollegaltasi tai tiimiläisiltäsi.

6. Tunnista millainen johtaja olet

Mitä realistisempi käsitys sinulla on omasta tavastasi toimia, sitä vaikuttavampi johtaja olet.

Onko sinua helppo lähestyä? Uskalletaanko sinulle kertoa myös vähemmän miellyttäviä asioita? Jos vastasit kyllä, olet oikeilla jäljillä. Jos vastasit ei, miten voisit parantaa vuorovaikutustaitojasi tai lisätä luottamusta vuorovaikutustilanteissa?

7. Osaa pyytää apua

Huolehdi siitä, että ympärilläsi on riittävä tukiverkosto. Kaikkea tietoa ei voi hallita itse, eikä yhdellä henkilöllä voi olla kaikkea osaamista. Tärkeintä on tietää, kenen puoleen kannattaa kääntyä tarpeen vaatiessa.

Delegoi työtehtäviä tiimillesi. Delegoimalla arvostat toisen osaamista ja annat hänelle mahdollisuuden. Muista kuitenkin kunnioittaa toisen ajankäyttöä.

8. Hallitse ajankäyttöäsi

Suunnittele ajankäyttöäsi eri aikajänteillä. Katso ensi viikkoon, kuukauden ja puolen vuoden päähän sekä loppuvuoteen. Kirjaa kaikki jo tiedossasi olevat rutiinitehtävät kalenteriin.

Päivitä kalenteria myös taaksepäin ja analysoi ajankäyttöäsi. Et tarvitse post-it-lappuja, kun tehtävälista on kalenterissa.

Värikoodaamalla erilaiset kalenterimerkinnät voit yhdellä silmäyksellä hahmottaa, millainen viikko on luvassa. Kalenterista näet, mikä osuus ajastasi kuluu tiimin johtamiseen. Onko aikaa varattu riittävästi?

Muista varata kalenterista myös omaa aikaa, aikaa lounaille ja satunnaisten tulipalojen sammuttamiseen.

Jos yhtiö on muutoksessa, johdolla on todennäköisesti erittäin paljon palavereja, mikä ruokkii epävarmuutta alaisissa. Silloin kannattaa pitää mielessä, että tärkein tehtävä on ihmisten johtaminen, ei palavereissa istuminen.

Huolehdi jaksamisestasi. Sitä ei kukaan muu voi tehdä puolestasi.

9. Muista juhlia

Mitä on saatu aikaan? Onnistumisten juhliminen kannustaa eteenpäin, sitouttaa ja vahvistaa yhteisöllisyyttä sekä luo ylpeyttä omasta työstä. Positiivisuus on ilmainen keino vahvistaa työssä viihtymistä.

Jaa artikkeli